www.hailateatru.ro

www.hailateatru.ro
Toate materialele de pe acest blog, plus multe altele, noi, pot fi gasite acum pe www.hailateatru.ro

luni, 19 mai 2008

OO? NOO!

Aseară mi-am explicat, o dată în plus, de ce am refuzat o bună perioadă de timp să mai calc în vreo sală de spectacol. Totodată, le-am acordat circumstanţe atenuante celor ce refuză cu obstinaţie să meargă la teatru. Piesa "Oo", producţie a Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ şi jucată pe scena Teatrul de Comedie în cadrul festCo, ni l-a readus în faţă pe Ion Creangă cu a sa punguţă cu doi bani. O întâlnire pe alocuri dezgustătoare prin trivialitate, cu un umor vulgar şi un limbaj tot mai întâlnit pe stradă. Probabil de aici şi încăpăţânarea mea de a mai tolera un astfel de limbaj.

L-am întâlnit prima oară pe Creangă în copilărie. L-am vizitat acasă la el, în Humuleşti, când eram mai mărişoară. Îmi place să-l mai citesc din când în când pentru că de fiecare dată îi descopăr naturaleţea, puritatea şi drăgălăşenia din limbaj. Piesa de aseară, însă, i-a terfelit candoarea prin colbul urban, un colb jegos, unsuros, care se duce greu de pe haine...

S-or număra ele, ouăle, în politica românească, or fi la modă aluziile obscene, om lua noi în derâdere bogăţia dobândită peste noapte de cocoşul potent, dar ce e mult strică. Iar mie mi-a ajuns deja. Vreau un teatru care să-mi pună inteligenţa şi cultura la încercare. Vreau un teatru care să-mi scotocească prin cotloanele memoriei şi să scoată la lumină frumuseţea cuvântului şi bogăţia (cea reală) a limbii române. [Or fi cântat ei, actorii, aseară, "Limba noastră-i o comoară...", dar versul nu a făcut altceva decât să marcheze indecenţa în exprimare.] Vreau un teatru care să mă îmbogăţească. Vreau un teatru care să mă cheme la el, nu să mă îndepărteze de scenă.

Am apreciat, totuşi, începutul: la intrarea în sala mare a Teatrului de Comedie am fost invitaţi pe scenă, spunându-ni-se că acolo avem locurile şi că aceasta va fi, de fapt, noua sală de spectacol. Apoi, construirea cuibarelor mi-a trezit curiozitatea. Nu ştiam ce avea să urmeze... Nu în ultimul rând, mi-au plăcut cum au jucat moşul (Tudor Tăbăcaru), cocoşul (Cezar Antal) şi birjarul/neamţul din Sibiu (Daniel Beşleagă).

fotografie preluată de pe site-ul Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ

2 comentarii:

Azazel spunea...

Piesa e buna (nu extraordinara) si trebuie citita in alta cheie decat prin cea canonic scolareasca dobandita de la invatatoarea ce ne citea domol povestioarele "povestitorului". Daca nu eclozam din prejudecatile pudibonde, pret de un ceas, cam cat dureaza spectacolul, nu vom gusta catusi de putin piesa si producem postari de genul "OO, NOO".

hai la teatru spunea...

Nu din toate ouale ies pui si nu toti puii ajung campioni.